מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
המִנהל הפדגוגי
הצהרת נגישות

אוקטובר 2024

share
שתפו עמוד:
אוקטובר 2024

דבר מנהלת האגף, חנה ללוש

מנהלות יקרות, מנהלים יקרים,

אולי צריך לתת לזה עוד זמן / אריק איינשטיין

 החיים עוד לא חזרו למסלולם,
 הפצעים עדיין לא הגלידו,
 אולי זה יישאר כבר לעולם,
 אולי צריך לתת לזה עוד זמן
 מה יהיה ימים יגידו
 אולי צריך לתת לזה עוד זמן.

 השמש הגדולה מופיעה תמיד בזמן
 הגשמים גם הם בסדר, יורדים הם בעיתם
 עולם כמנהגו נוהג שוקק בעצלתיים
 אבל משהו בלב זועק אל השמיים

 החיים עוד לא...

 יום אחד ראינו אור בקצה המנהרה
 נקודה קטנה זוהרת מאירה באש קטנה
 התקרבנו לאיטנו מסרבים להאמין,
 מלאכים עמדו בפתח שרים אשרי המאמין

שנת הלימודים תשפ"ה נפתחה בצילה של מלחמה. ב-7 באוקטובר התרחש אירוע קשה אשר השפיע רבות על כולנו, יום ששינה את כל מה שנתפס כברור ומובן. בתוך תקופה זו של רגישות רבה, התגלה חוסנה של מערכת החינוך. צוותי החינוך שלנו התגלו במלוא תפארתם המקצועית, המחויבות, היצירתיות, המסירות והערבות ההדדית. מתוך כך, הם הצליחו להוביל את הקהילה, הילדים וצוותי החינוך בתוך מציאות מורכבת ומאתגרת, תוך שמירה על שגרה, גם אם אחרת וחדשה.

בצד התרגשות הילדים השובה את הלב ומרוממת את הנפש עם פתיחת שנת הלימודים, עדיין מרחפת עננת המשבר וחיים בשגרת חירום. יחד עם זאת, בימים אלו אנו מציינים את חגי תשרי - ראש השנה, יום כיפור וסוכות - ימים שמסמלים עבורנו התחדשות, חשבון נפש ותקווה לעתיד טוב יותר. הכמיהה האינסופית לשובם של כל בנינו ובנותינו בשלום ובריאות מלווה אותנו, ואלו ימים בהם אנו מאחלים לכולנו שמחה במקום עצב, תקווה במקום יגון, ומפגש במקום געגוע.

צוות האגף לחינוך יסודי שוקד כל העת על פיתוח מענים מותאמים למאפיינים הייחודיים של גיל היסודי, למאפייני הלומדים בעת הזו ובהקשרי החיים השונים בסביבה משתנה. כחלק מהמענים המותאמים לתקופה זו, אנו מצרפים לכם חומרים ופעילויות שיכולים לשמש אתכם בימים רגישים אלו. חשוב להפעיל שיקול דעת בבחירת חומרי הלמידה שמובאים לתלמידים ולהתאימם לאופי הכיתה ולמאפייניה.

בשם צוות האגף לחינוך יסודי, אני שולחת איחולים לשנה חדשה טובה ומיטיבה, מלאה בתקווה ובבשורות טובות. יהי רצון שנוכל כולנו לברך על שובם של הבנים והבנות, לרפא את הפצעים ולהיבנות מחדש.
הנכם מוזמנים ליצור קשר באמצעות קבוצת 'קשר מטה - שטח' קשר מטה- שטח. קבוצה זו הינה קבוצה שקטה שנועדה לשמש כערוץ תקשורת ישיר בין המטה לשטח - העברת מידע, עדכונים ופרסום חומרים רלוונטים,( אגרות, מסמכי מדיניות, כלים וכדו).

לרשותכם קישור להרשמה לקבוצת מטה - שטח

במקביל תוכלו לשתף אותנו ביוזמות, באתגרים ובשאלות באמצעות פניה במייל הארגוני

באיחולי תקווה לשנה חדשה טובה ומיטיבה

חנה ללוש
מנהלת האגף לחינוך יסודי

חדש ומתחדש

הסכת הכלה למעשה מבית היוצר של האגף לחינוך יסודי - הפעם: הוגנות בחינוך

מוריה טלמור משוחחת עם מיכל אטינגר ראש תחום שנות בית ספר בג'וינט אשלים אודות סוגי הצדק השונים, כיצד ניתן למנוע חוויה של אחרות ואיך מייצרים הזדמנויות להשמיע קול.

פודקאסט קהילת מחנכות מחוז ת"א

השנים הראשונות של מחנכות כיתה במערכת החינוך הן שנים מאתגרות וקריטיות להמשך דרכן במערכת. חינוך כיתה טומן בתוכו שלל אתגרים והמון אחריות כלפי התלמיד, הוריו ובית הספר.

"לקבלת המחנכת הקשב" הוא פודקאסט המחנכות הראשון שנעשה בישראל, בהגשתן של ליטל ברנס ושולי נוני מחנכות מנוסות אשר לוקחות חלק בתכנית 'ראשית'- קהילת המחנכות של מחוז ת"א. הפודקאסט נותן הצצה לעולמן של המחנכות החדשות ומציג את שלל האתגרים, הקשיים והדילמות איתן מתמודדות מחנכות בתחילת דרכן, ולצד זאת, את האפשרויות והמענים השונים שניתן לתת לאתגרים אלו מתוך ניסיונן הרב של מחנכות ותיקות במערכת.
מדי פרק הפודקאסט יעסוק בסוגיה שונה מתוך תפקיד חינוך הכיתה ויארח בו מחנכות ואורחים שונים מעולם החינוך ובתי הספר.
לפרק הראשון בספוטיפיי

ערכת "עוטפים בתקווה"

לרכזות החברתיות ולצוותי החינוך, המקדמת למידה חברתית ערכית בשיעורי חינוך ביום הזכרון לציון השבעה באוקטובר.
ההצעות לשיח ולהתנסות מתמקדות בגבורה, זיכרון והנצחה, הקשר לארץ ולמדינה, שייכות וערבות הדדית. הערכה פותחה באגף לחינוך יסודי, ביחידה לחינוך לחיים בחברה.
למידע נוסף

פ"סקול חברתי - מעטפת חברתית רגשית ליום הלימודים בבתי הספר היסודי

למידע נוסף

כיצד ניתן לטפח מאמץ קוגניטיבי בלמידה?

כמו האדם החושב, של רודן, השאיפה להשקיע מאמץ קוגניטיבי נתפסת כתכונה חשובה ללומדים, ומזוהה עם מיומנות קריאה גבוהה, הישגים לימודיים ותחושת מסוגלות. הבשורה הטובה היא שניתן לטפח תכונה זו, במיוחד בבית הספר היסודי וחטיבת הביניים.
לסקירה המלאה: באתר לשכת המדען הראשי

מורה תומכת בכיס: כשבינה מלאכותית פוגשת מיפוי כיתתי

הבינה המלאכותית פותחת אפשרויות חדשות ומרתקות בעולם החינוך וההוראה. בתחום ניתוח נתוני מיפוי הישגים, טכנולוגיה זו מאפשרת למורים לנתח ביעילות ובמהירות את תוצאות המיפוי, לזהות מגמות ולאתר פערים בקרב תלמידיהם. באמצעות דו-שיח עם מערכת בינה מלאכותית, צוותי הוראה יכולים להפיק תובנות משמעותיות, לחלק תלמידים לקבוצות שליטה ולתכנן התערבויות חינוכיות ממוקדות. יכולות אלו מסייעות בהתאמת ההוראה לצרכים הייחודיים של כל תלמיד ותלמידה, ומקדמות למידה מותאמת אישית.
למידע נוסף

מדברים מהשטח

הודעות נהלים והנחיות

על שולחן המינהל הפדגוגי

  • התוכנית הפדגוגית בחינוך הלשוני לשבעה באוקטובר, נועדה להעניק למורים כלים לנהל את השיח עם התלמידים במהלך שיעורי שפה באופן רגיש ותואם גיל, סביב התכנים הקשים העולים בתקופה מורכבת זו. התוכנית מבוססת על קריאה שיתופית של טקסטים מתוך המיזם "כותבים היסטוריה", והצעות לפעילויות המעודדות הבעה בשיח, בכתיבה וביצירה. המפגש עם הטקסטים האותנטיים שכתבו התלמידים והציורים שציירו, יהוו מסגרת להתייחסות במיקוד בנרטיבים שעולים מהם. מטרת הפעילויות היא להדגיש את נקודות האור והתקווה במציאות הנוכחית, לנסוך ביטחון, לחזק חוסן אישי ולעצב נקודת מבט אופטימית.

    למידע נוסף

  • תוכניות חקר ויוזמות במסגרת שבוע מדע וטכנולוגיה תשפ"ה

    ביום רביעי 18.9.24 טו' באלול נערך מפגש חשיפה לתוכניות החקר ומסלולי היוזמות במסגרת שבוע מדע וטכנולוגיה שיתקיים בתאריכים 26.05-29.05.25.
    במפגש החשיפה מובילי התוכניות הציגו את מסלולי החקר השונים וכן את יוזמת "חדרי הבריחה "ויוזמת הצילום "מדע בעין העדשה".
    במפגש השתתפו מורים למדע וטכנולוגיה מהיסודי ומחט"ב מכל המחוזות והמגזרים.
    אנו מזמינים אתכם להתרשם ממסלולי החקר והתוכניות השונות באתר המקצוע תחת אריח שבוע מדע וטכנולוגיה (שימו לב, מידע מפורט אודות התוכניות יתפרסם בזמן הקרוב. )
    למורים שנבצר מהם להשתתף מצורף מפגש חשיפה לתוכניות חקר ויוזמות במדע וטכנולוגיה תשפ"ה וכן טופס רישום למגוון התוכניות.
    פרטים נוספים בעלון המצורף

  • הדרך המרשימה של ספורטאי ישראל באולימפיאדה מהווה השראה לכולנו.
    ההצלחה מתאפיינת בפעילות גופנית סדירה, תזונה בריאה, שינה איכותית, עקביות, אחריות, הצבת מטרות והגעה ליעד - כל אלה חיוניים לא רק לספורטאים, אלא גם לתלמידים בבית הספר.
    למידע נוסף

עלונים קודמים