מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
המִנהל הפדגוגי

עלון החינוך היסודי - פברואר 2025

share
שתפו עמוד:
עלון החינוך היסודי - פברואר 2025

דבר מנהלת האגף, חנה ללוש


מנהלים, צוותי חינוך, מנהלי מחלקות חינוך ועובדי הוראה יקרים,

עלון זה מתפרסם בעיצומם של ימים דרמטיים למדינת ישראל ולחברה הישראלית - ימים בהם עצב ושמחה נשזרים זה בזה בעבותות הנרטיב הישראלי. מנעד התקומה והשכול נע בתנועת מטוטלת מן הקצה אל הקצה, כשהחוסן החברתי עומד למבחן והערבות ההדדית נדרשת יותר מתמיד.

כמו הטבע המתחדש לקראת ט"ו בשבט, אנו מתמלאים בתקווה לשובם של כל החטופים הביתה. בדומה לעץ השולח שורשים עמוקים באדמה ומצמיח ענפים חדשים אל השמיים, כך גם אנחנו מחזקים את היסודות החינוכיים שלנו ומטפחים צמיחה והתחדשות. בימים אלה, כשכל שיבה הביתה ממלאת את ליבנו בהתרגשות ותקווה, אנו ממשיכים להתפלל לשובם של כל החטופים.

בין שגרה למציאות משתנה, בין קבוע לזמני, בין עצב לשמחה - אנו עומדים בנקודת ציון משמעותית: מחצית שנת הלימודים. זוהי הזדמנות להתבונן בדרך שעשינו - בהישגים החינוכיים, באתגרים שצלחנו, ובעיקר בקשר המיוחד שנרקם בין צוותי חינוך, ילדים, הורים וקהילה. תקופה זו מזמינה אותנו להתחדשות ולהצבת יעדים להמשך השנה.

בחודש זה, עם התמקדות מערכת החינוך היסודי בנושא הבינה המלאכותית, אנו ניצבים בפני אתגר חינוכי מרתק - כיצד לרתום את הטכנולוגיה המתקדמת לטובת הלמידה תוך שמירה על הייחודיות האנושית שלנו. דווקא בעידן של התפתחות טכנולוגית מואצת, חשוב להדגיש את הערך המכריע של החשיבה היצירתית והביקורתית, היכולת לגלות אמפתיה, ולטפח את החמלה והרגישות האנושית. אלו הם הכלים המאפשרים לנו לראות מעבר להווה, לחלום על עתיד טוב יותר ולפעול להגשמתו.

ברוח זו, פיתחנו תכנית המשתלבת באופן אורגני בתפיסת "היסודי העכשווי" ומציעה מענה מקיף למציאות המשתנה. המחוון שפיתחנו מתמקד בארבע מיומנויות ליבה: זיהוי והבנת מנגנוני בינה מלאכותית, שימוש יעיל ומושכל ביישומים, יצירת ערך ופתרון בעיות, והתנהלות אתית. פיתחנו פעילויות מותאמות לכל שכבת גיל בעברית ובערבית, המאפשרות התנסות הדרגתית ומבוקרת, תוך שמירה על האיזון העדין בין חדשנות טכנולוגית לבין טיפוח החשיבה היצירתית והערכים האנושיים.

בחודש פברואר מצפים לנו אירועים משמעותיים, כדוגמת יום המשפחה, הדורשים מאיתנו השנה רגישות מיוחדת, הכלה ואמפתיה. תכנון משותף עם הצוות הרב-מקצועי יאפשר מתן מענה מותאם ורגיש לאירועים אלו. נזכור כי דווקא ברגעים אלה, הקהילה החינוכית מהווה עוגן משמעותי ומקור לחוסן עבור כולנו.

צוות האגף לחינוך יסודי עומד לרשותכם ולרשותכן, כל העת, ושוקד על פיתוח מענים מותאמים למאפיינים הייחודיים של גיל היסודי, למאפייני הלומדים בעת הזו, ובהקשרי החיים השונים. הנכם מוזמנים ליצור קשר באמצעות קבוצת 'קשר מטה - שטח' קשר מטה - שטח. קבוצה זו הינה קבוצה שקטה שנועדה לשמש כערוץ תקשורת ישיר בין המטה לשטח - העברת מידע, עדכונים ופרסום חומרים רלוונטים,( אגרות, מסמכי מדיניות, כלים וכדו).
לרשותכם קישור להרשמה לקבוצת מטה - שטח

במקביל תוכלו לשתף אותנו ביוזמות, באתגרים ובשאלות באמצעות פניה במייל הארגוני

בברכת חודש מבורך
חנה ללוש
מנהלת האגף לחינוך יסודי

בינה מלאכותית בחינוך היסודי

בעידן הדיגיטלי המתפתח, בינה מלאכותית (AI) הופכת לחלק בלתי נפרד מחיי היומיום. מערכת החינוך, כגורם מוביל בעיצוב דור העתיד, נדרשת להתאים עצמה למציאות זו ולהכין את תלמידיה להתמודדות מושכלת עם טכנולוגיה מתקדמת זו. 
עקרונות מנחים: למידה מותאמת התפתחות,רלוונטיות,אתיקה ואחריות.

חודש פברואר הוכרז כחודש הבינה המלאכותית במערכת החינוך.

לחומרים מותאמים לגיל היסודי

אירועים וימי ציון

חדש ומתחדש

  • במסגרת הסקירה היומית אנו משתפים במסמך תשתית ידע מחקרי שכתבה ד"ר מיכל לוי עבור לשכת המדענית הראשית בנושא אסטרטגיות והתערבויות למניעה ולהפחתה של אלימות וקורבנות בכיתה.

    לקריאת תשתית הידע המלאה

  • מחקר חדש של ג'וינט-אשלים והאגף לחינוך יסודי חושף את מקומה המכריע של מחנכת הכיתה במערכת החינוך. נוכחותה המתמשכת לאורך היום, אחריותה על מכלול ההיבטים בחיי תלמידיה, ומיקומה הייחודי בצומת שבין הבית, בית הספר והתלמיד - כל אלה הופכים אותה למובילת שינוי בצמצום פערים ובקידום שוויון הזדמנויות.
    מנהלים ומנהלות, המחקר מציע תובנות חדשות שיעשירו את דרכי הפעולה שלכם בטיפוח וחיזוק תפקיד המחנך בבית ספרכם.

  • מערך שיעור לשעת חינוך מפתח הל"ב על "חבר" בוט וחבר מהחיים.

  • ערכה ללמידה ולהתנסות חברתית ערכית בשילוב בינה מלאכותית בשיעורי חינוך מפתח הל"ב. הערכה פותחה באגף לחינוך יסודי, ביחידה לחינוך לחיים בחברה.
    הערכה נכתבה בדגש על מחוון הכשירויות

    לערכת הלמידה

  • ערכת "צומחים יחד" כוללת הצעות לקידום שיח מחנכת - תלמיד, תלמידה - הורה לקראת סיכום מחצית שנה והיערכות לקראת המחצית הבאה.

  • במסגרת שבוע מדע וטכנולוגיה תשפ"ה, שיתקיים בתאריכים 25-29.5.2025 , יתקיימו ימי למידה חוץ כיתתיים ללא עלות. את הפעילויות יפעילו מוזיאונים, גופים ירוקים, חוות חקלאיות, ארגונים שוחרי סביבה ועוד. למידע נוסף

  • לפניכם מידע ובו קישורים להרצאות לאקדמיה ברשת, פעילות STEM שבה התלמידים יכירו את עקרונות ההנעה הרקטית דרך בניית רקטות נייר, ניסויים לחקר מרחק תעופה , קורס דיגיטלי ויחידות הוראה בנושא החלל.

  • מורי המדע והטכנולוגיה, מצ"ב מידעון המנגיש עבורכם את מגוון כלי ההערכה שנמצאים באתר המקצוע.
    כלים אלו מיועדים לתמוך בתהליכי ההוראה והלמידה ולאפשר בניית תוכנית לגישור על פערים שנוצרו בשנים האחרונות.

  • המשוב הוא כלי משמעותי בידי המורה כדי לסייע בהעמקת תהליכי הלמידה ולו תפקיד מכריע בעיצוב הבנה, מוטיבציה ותפיסה עצמית של תלמידים ותלמידות. מחקרי שיח כיתתי מצאו הטיות מגדריות בתדירות, באיכות ובאופי המשוב הניתן בכיתה. למידע נוסף

מדברים מהשטח

הודעות, הוראות וחוזרי מנכ"ל

עלונים קודמים