מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
המִנהל הפדגוגי

עלון החינוך היסודי - נובמבר 2024

share
שתפו עמוד:
עלון החינוך היסודי - נובמבר 2024

דבר מנהלת האגף, חנה ללוש

מנהלות יקרות, מנהלים יקרים,

"... אֲנִי רוֹצֶה לְהוֹסִיף
שְׁנַיִם לַעֲשֶׂרֶת הַדִּבְּרוֹת:
הַדִּבֵּר הָאַחַד-עָשָׂר, "לא תִּשְׁתַּנֶּה"
וְהַדִּבֵּר הַשְּׁנֵים-עָשָׂר, "הִשְׁתַּנֵּה, תִּשְׁתַּנֶה..."

יהודה עמיחי 

שנה"ל תשפ"ה החלה בצילה של מלחמה רב זירתית. זו שנה המזמנת לפתחנו שאלות, ערכיות, חינוכיות ופדגוגיות. המתח שבין 'לא תשתנה' לבין 'השתנה תשתנה', נוכח ביתר שאת ומעמיד אותנו בפני הכרעות של שמירה על שגרה מוכרת וידועה לבין הצורך בשינוי והתאמה למציאות המשתנה. זוהי עת להחזקת האיתנות אל מול המציאות המשתנה.

בחלוף ימות חגי תשרי, החזרה ללמידה מקבלת פנים וגוונים המושפעים ממאפייני העת הזו ומאילוצי מעגלי הפגיעות השונים. לשמירת הלכות בית הספר, הסדירויות הקבועות ורצף הלמידה נודעת חשיבות רבה בשמירת החוסן של הצוות החינוכי, הילדים וקהילת ההורים, על כן חשוב שהילדים יחזרו למסגרות הלמידה המוכרות והידועות, הן פנים מול פנים והן בלמידה מרחוק, תוכניות ערכיות חברתיות תתקיימנה בדגש על חוסן, לכידות ושייכות. כמו כן מפגשים קהילתיים ימשיכו להתקיים כמובן בהתאם להנחיות פיקוד העורף ונהלים המתפרסמים ומתעדכנים מעת לעת.
בצד שמירת הקיים והמוכר חשוב לשאול כל העת את שאלת ההתאמות הנדרשות לעת הזו ולהפעיל שיקול דעת פדגוגי, חינוכי, בטחוני ובטיחותי. זוהי תקופה בה השימור והשינוי  הם רכיבי בסיס תשתיתיים לחוסן ואיתנות עבור כל פרט ועבור הקהילה.
 
עם החזרה ללמידה מקדו את הקשב לכלל הילדים והצוות החינוכי, התבוננו ברגישות בתפקודם כתלמידים וכאנשי חינוך, היו קשובים לכל ביטוי קטן כגדול של צורך ואתגר, מצאו את האיזונים המדויקים לכל אחד ואחת ולקהילה כולה שבין שגרה מוכרת לבין שגרת חירום. שרטטו מחדש את הגבולות והמרחב שבין 'לא תשתנה' לבין 'השתנה תשתנה', ראו בתקופה זו הזמנה והזדמנות ללמוד עוד משהו על מערכת החינוך הישראלית, פיתוח מודלים שונים של מענים קצרי מועד וארוכי טווח.
 
האגף מבקש לקדם השנה את תפיסת המעטפת החברתית-ערכית ליום הלימודים באמצעות פתיחה וסגירת יום בשיח ובפעילות חברתית ערכית.
השיח החברתי – ערכי בפתיחת יום הלימודים מהווה מרחב למנעד הרגשות שעִמם מגיעים הילדות והילדים מבתיהם, מחזק את תחושת השייכות ומקדם את הקשרים בינם לבין עצמם ובינם לבין הצוות החינוכי. בסיומו של יום הלימודים, יש חשיבות לסגירת יום רפלקטיבית שתתמקד בהמשגת החוויות האישיות והבין־אישיות תוך אימון בהתבוננות פנימית על היום שעבר. 
פתיחה וסגירת יום הלימודים בהיבטים רגשיים וחברתיים יתרמו להבניית הכיתה כקבוצה חברתית, לחיזוק החוסן והשייכות ולביסוס התפתחות אישית וקבוצתית.
 
בשמי ובשם צוות האגף לחינוך יסודי אני נושאת תפילה לחזרת כל בנינו ובנותנו, החטופים והחטופות, החיילים והחיילות, נייחל להחלמת כל הפצועים והפצועות ובתקווה גדולה כי יבוא במהרה, היום המיוחל בו תשקוט הארץ ונדע ימים של שלום ושלווה.

צוות האגף לחינוך יסודי עומד לרשותכם ולרשותכן, כל העת, ושוקד על פיתוח מענים מותאמים למאפיינים הייחודיים של גיל היסודי, למאפייני הלומדים בעת הזו, ובהקשרי החיים השונים.  

הנכם מוזמנים ליצור קשר באמצעות קבוצת 'קשר מטה - שטח'. קבוצה זו הינה קבוצה שקטה שנועדה לשמש כערוץ תקשורת ישיר בין המטה לשטח - העברת מידע, עדכונים ופרסום חומרים רלוונטים (אגרות, מסמכי מדיניות, כלים וכד').

לרשותכם קישור להרשמה לקבוצת מטה - שטח

במקביל תוכלו לשתף אותנו ביוזמות, באתגרים ובשאלות באמצעות פניה במייל הארגוני

באיחולי תקווה לשנה חדשה טובה ומיטיבה

חנה ללוש
מנהלת האגף לחינוך יסודי

אירועים וימי ציון

חדש ומתחדש

  • האגף לחינוך יסודי עוסק בשאלה – האם מחנכות הכיתה מהוות משאב חינוכי בעל פוטנציאל לא ממומש? במטרה לענות על שאלה זו ועל רבות אחרות, האגף שותף בהובלת מהלך רחב לפיתוח תפיסת תפקיד מחנכת הכיתה. במהלך זה שותפים האגף לפיתוח מקצועי במנהל עובדי הוראה, צוות קרן משפחת ליאון ומכון מופ"ת. יחד אנו פועלים ליצירת תשתית מעמיקה שתאפשר למחנכות הכיתה לתפוס את מקומן המרכזי ברשת החינוכית ולממש את הפוטנציאל הטמון בתפקידן.

    מחקר חדשני מטעם האוניברסיטה העברית, במסגרת תכנית המחקרים של קרן משפחת ליאון, תחת הכותרת "צומת מרכזי משני - מקומן של מחנכות כיתה ברשת הבית-ספרית" מאת פרופ' אורי איל ורעות לירז, חושף פער מפתיע בין תפקידן המהותי של מחנכות הכיתה בקידום האפקטיביות הנתפסת של בית הספר לבין מעמדן בפועל.

    המאמר בוחן את תפקידה המרכזי של מחנכת הכיתה ומציע תובנות חדשות לגבי האפקטיביות שלה ברשת הארגונית של בית הספר. מחנכת הכיתה, כך מתברר, היא הרבה מעבר למורה – היא למעשה "מנהלת מקרה חינוכי" (Educational Case Managers)  של התלמידים, מתווכת בין הצוות החינוכי, ההורים והקהילה, ומשמשת כציר מקשר בין הצרכים האישיים של התלמידים לבין ההצלחה הארגונית הכוללת של בית הספר.

    עם זאת, המאמר שואל: האם מחנכות הכיתה אכן מקבלות את המקום הראוי להן? מתברר כי למרות תפקידן הקריטי, רבות מהן מוצאות עצמן בשולי הרשת הארגונית, עם תחושת בעלות נמוכה על התהליכים בבית הספר. מצב זה פוגע ביכולתן למצות את הפוטנציאל שלהן ולהשפיע באופן מלא.

    האם ייתכן שמחנכות הכיתה הן משאב חינוכי שלא מנוצל במלואו? קראו את המאמר כדי לגלות כיצד ניתן לחזק את מעמדן, להפוך אותן ל"מנהלות מקרה חינוכי" לאפשר להן להפוך למוקד קבלת החלטות מרכזי – מה שיכול להוביל לשינוי אמיתי במערכת החינוך.

    מאמר זה הוא קריאת חובה לכל מי ששואף למצוינות בחינוך ומבקש להבין את תפקידה המכריע של מחנכת הכיתה בעיצוב עתיד החינוך. הוא יספק לכם, המנהלים, כלים ותובנות שיסייעו להעצים את צוות המחנכות בבית הספר ולמקסם את השפעתן החינוכית והארגונית.

    לקריאת המאמר

  • מודל 7x הינו מודל המציג תהליך מובנה לפיתוח מענים חינוכיים בסיוע בינה מלאכותית.
    הכלי נוצר בשיתוף פעולה בין האגף לחינוך יסודי, המזכירות הפדגוגית, האגף לפיתוח מקצועי והמכון למחקר יישומי של AI בחינוך במסגרת ניסוי "חיסכון זמן מורים באמצעות AI" בחינוך היסודי.
    הכלי מציע דרך מעשית להתמודד עם אתגרי החינוך העכשוויים ולקדם פיתוח מקצועי משמעותי של מורים בעידן הבינה המלאכותית. המודל מבוסס על עקרונות של גמישות ואדפטיביות, המאפשרים התאמה לצרכים הספציפיים של כל בית ספר, ומעודד למידה מתמשכת ועבודת צוות.

    המודל מנחה צוותים חינוכיים דרך שבעה שלבים:

    1. איתור הצורך או האתגר
    2. ניסוח התוצאות והמטרות הרצויות
    3. ניסוח שאלת החקר או הסוגיה
    4. חקר מקדים של הנושא
    5. אפיון התוצר ומרכיביו
    6. בניית התוצר
    7. הטמעה והערכה

    מומלץ כי העבודה עם המודל תעשה במסגרת קהילה מקצועית לומדת או צוות מו"פ בית ספרי. בכל שלב, מאפשר המודל להסתייע בבינה מלאכותית הן כעוזר בתהליך והן כחלק מהפתרון המתגבש, תוך שמירה על עקרונות אתיים ושימוש אחראי ב-AI בחינוך.

    לסיוע בעבודה על המודל ולכל שאלה תוכלו לפנות אל אילנית שוורץ - מטמיעת בינה מלאכותית באגף לחינוך יסודי.

  • אנשי ונשות חינוך,
    מתרגשים להציג את מסמך היסוד לתפיסת ה- "הוגנות בחינוך בעולם משתנה", פרי עבודה משותפת ומעמיקה של האגף לחינוך יסודי ותחום שנות בית ספר בג'וינט-אשלים. מסמך זה מסכם חמש שנות פיתוח עם אגפי המשרד השונים, למידה ומחקר מעמיק, ומהווה אבן דרך משמעותית בקידום תפיסת ההוגנות במערכת החינוך הישראלית. 
    המסמך שלפניכם מרכז את התפיסה הכוללת של הוגנות בחינוך ומשקף את כוחה של הוגנות לקדם מוביליות חברתית, לצמצם פערים ולטפח חוסן אישי וקהילתי. 
    חשוב לציין, כי מסמך זה הוא רק תחילתו של מהלך רחב היקף. מכאן ואילך, נמשיך לפתח, להטמיע ולהעמיק את תפיסת ההוגנות בכל רבדי מערכת החינוך ולהטמיעה בתוך תהליך פיתוח התפיסה והיישום של "יסודי עכשווי".
    למסמך

  • האגף לחינוך יסודי והמנחות המחוזיות לחינוך חברתי ערכי במחוזות יצאו במיזם "גשר חברתי" במסגרתו נוצרו חיבורים וקשרים מקוונים בין בתי ספר, בהובלת הרכזות החברתיות.
    בתי הספר שהשיבו לקול קורא נפגשו באופן מקוון לפעילות חברתית משותפת.
    מרבית בתי הספר מאזור המרכז התחברו עם בתי ספר מחיפה ומהצפון לפעילות חברתית של יצירה, משחק משותף, הכנת אגרות לשנה החדשה וכולי.
    במיזם השתתפו בתי ספר יהודים ודרוזים.

    מוזמנים להירשם למיזם אצל המדריכה המחוזית של החינוך החברתי ערכי.

  • במדע וטכנולוגיה תשפ"ה הערכה חלופית מהווה חלופה להערכה המסורתית של מבחן ומאפשרת הערכה של הידע והמיומנויות שנלמדו במסגרת נושא מסוים. בתהליך הערכה זה, אמורים הלומדים להבין מה מצפים מהם, לאן הם אמורים להגיע וכיצד לשפר את ביצועי ההבנה שלהם בחומר הנלמד.
    תוכנית צילום בעין העדשה וחדרי בריחה הם דוגמאות להערכה המאפשרת למידה משמעותית, רלוונטית ובעלת ערך לתלמידים.

    ביום חמישי יג' בחשון 14.11.24 בשעות 18:00-19:30 יתקיים מפגש חשיפה לתוכנית הצילום "מדע בעין העדשה" ולתוכנית חדרי הבריחה במדע וטכנולוגיה. הנושא המרכזי השנה: האנרגיה בהיבט רב תחומי.

    תכניות אלו הינן חלק משבוע מדע וטכנולוגיה שיתקיים בסוף חודש מאי.

    לדף התכנית וקישור למפגש

מדברים מהשטח

על שולחן המינהל הפדגוגי

בריאות בחינוך

חינוך לבריאות - כנס מקוון "בוחרים בריא" במערכת החינוך, לצוותי חינוך בכל שלבי הגיל מגן עד י"ב, יתקיים ביום ג' - 26.11.24 כ"ה בחשוון תשפ"ה בשעה 15:00.
בכנס תוכלו להנות מהרצאות מעוררות השראה ולקבל כלים יישומיים לקידום בריאות במוסדות החינוך. 

קידום אורח חיים בריא תורם לחוסן הגופני והנפשי, לאקלים מיטבי ולשיפור הישגים לימודיים.
אנו מזמינים אתכם לבחור בריא. לארגז כלים הכולל המלצות ורעיונות יישומיים להקמת צוות בריאות מוביל.

עלונים קודמים