מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
המִנהל הפדגוגי

עלון החינוך היסודי - ינואר 2025

share
שתפו עמוד:
עלון החינוך היסודי - ינואר 2025

דבר מנהלת האגף, חנה ללוש

מנהלים, צוותי חינוך, מנהלי מחלקות חינוך ועובדי הוראה יקרים,

עם סיום חג החנוכה ותחילתה של שנה אזרחית חדשה, אור מצטרף לאור, וזוהי הזדמנות לברך כל אחת ואחד בשנה אזרחית חדשה וטובה. מי ייתן ונזכה לבשורות טובות ונדע ימים של שלום ואחווה.
בימים אלו הנכם מציינים את מחצית שנת הלימודים. שנה שניה בה מדינת ישראל ומתוך כך גם מערכת החינוך, מתמודדת עם אתגרים לאומיים ובטחוניים בצד למידה. 
זוהי תקופה בה למדנו יותר מכל כי מוסדות החינוך מהווים מרחב בטוח ומכיל, המאפשר התמודדות עם המציאות המורכבת תוך טיפוח חוסן נפשי, רגשי ולימודי. בתקופה זו של השנה בה אנו מתמקדים בהערכת תהליכים חינוכיים, ערכיים, פדגוגיים, חשוב שהתבוננות עמוקה זו תהיה מושתתת על הנחת המסוגלות, על המחויבות למיטביות ועל האחריות שלנו, אנשי החינוך, להישג האישי ולמימוש הפוטנציאל הטמון בכל אחד ואחת מהילדים.

בתהליכי ההערכה והמשוב ללמידה חשוב למקד התבוננות וקשב מתוך ראייה הוליסטית של הערכת הלמידה, בדגש על השיח המתמשך והשותפות עם הילדים והוריהם.  

  1. תמיכה רגשית וליווי פדגוגי מוכוון למידה, תוך התחשבות בצרכים האישיים של כל ילד וילדה על מאפייניו ונסיבות חייו השונים.
  2. פיתוח תהליכי למידה גמישים ומותאמים, המשלבים למידה רלוונטית ומתוך משמעות המושתתים על מענים דיפרנציאליים.
  3. קידום תהליכי מדידה והערכה המתמקדים בהתפתחות הכוללת, קרי, היבטים חברתיים, רגשיים וערכיים של הילד בצד היבטים אקדמיים.
  4. טיפוח חשיבה ביקורתית, סקרנות ויצירתיות כמנועי צמיחה והתחדשות.

מחצית השנה זוהי עת גם עבורי לשלוח לכן ולכם מנהלות ומנהלים, מחנכות ומחנכים, צוותי חינוך, את תודתי והערכתי לפועלכם. אתם האור והתקווה בכל עת וביתר שאת בתקופה זו. עוצמתכם טמונה ביכולת להכיל, לתמוך ולהעצים את הילדים גם ברגעים המורכבים ביותר. אתם יוצרים מרחב של ביטחון ותקווה, גם מעבר לכותלי הכיתה. תפקידכם אינו רק העברת ידע, אלא להוות מקור השראה, תמיכה ומשען רגשי לכל ילד וילדה. המחויבות שלכם, האכפתיות והרגישות החינוכית הם המפתח להתמודדות במציאות המשתנה והדינמית, אנו מאמינים כי החינוך הוא כוח מעצים המסוגל להעניק לילדינו כלים להתמודדות, חוסן ותקווה. המשוב והלמידה המתמדת מהווים עבורנו מצפן חינוכי המאפשר התאמה מתמדת של דרכי ההוראה והחינוך.

הבינה המלאכותית וההתפתחויות האדירות בשדה זה מציבות בפנינו, אנשי החינוך, אתגר משמעותי לביסוס מיומנויות חדשות בשימוש ביישומי בינה מלאכותית ברמה האישית וברמה המקצועית. בחודש פברואר נצא למהלך נרחב לביסוס כשירות בינה מלאכותית בקרב הצוותים החינוכיים והתלמידים בכלל מערכת החינוך. עקבו אחר ההזמנות לוובינרים ואחרי פעילויות לקראת חודש הבינה המלאכותית ובמהלכו.

בעלון שלפניכם מופיעים קישורים מומלצים לתכני למידה שנכתבו על ידי צוותי המפמ"ר והם מצויים בפורטל הפדגוגי וזמינים לשימושכם. 

צוות האגף לחינוך יסודי עומד לרשותכם ולרשותכן, כל העת, ושוקד על פיתוח מענים מותאמים למאפיינים הייחודיים של גיל היסודי, למאפייני הלומדים בעת הזו, ובהקשרי החיים השונים. הנכם מוזמנים ליצור קשר באמצעות קבוצת 'קשר מטה - שטח'. קבוצה זו הינה קבוצה שקטה שנועדה לשמש כערוץ תקשורת ישיר בין המטה לשטח - העברת מידע, עדכונים ופרסום חומרים רלוונטים,( אגרות, מסמכי מדיניות, כלים וכדו).
להרשמה לקבוצת מטה - שטח

במקביל תוכלו לשתף אותנו ביוזמות, באתגרים ובשאלות באמצעות פניה במייל הארגוני

בברכה,
חנה ללוש
מנהלת האגף לחינוך יסודי

חודש הבינה המלאכותית

היכונו היכונו! פברואר 2025 עומד להפוך למרתון של חדשנות, השראה וגילוי עצמי בכל מוסדות החינוך בישראל! 
מהלך "הֵיי, הַי! - עיצוב החינוך בעידן הבינה המלאכותית", יזמן לכולנו - צוותי החינוך, אנשי המטה והמחוזות, וכמובן תלמידות ותלמידים בכל הגילאים - מסע מרתק בעולם הבינה המלאכותית, עם שלל פעילויות והזדמנויות: משחקים פיזיים, רכישת כשירות בינה מלאכותית בעזרת בוט, תכנים מגוונים, אליפויות ועוד.

לחומרים מותאמים לגיל היסודי

אירועים וימי ציון

חדש ומתחדש

  • כלי בינה מלאכותית מסוג מודלי שפה כמו: ChatGPT, Claude ו-Gemini, מציעים אפשרויות מגוונות לקידום האוריינות הלשונית בבית הספר היסודי. הכלים מאפשרים למידה אינטראקטיבית, המותאמת לרמת התלמיד ולקצב ההתקדמות שלו, תוך יצירת חוויית למידה מעניינת ומאתגרת. 

    דוגמאות לשימוש בכלים לקידום האוריאנות הלשונית

  • לקראת יום ההורים - האגף לחינוך יסודי, בשיתוף האגף לפיתוח מקצועי במנהל עובדי הוראה וקרן משפחת ליאון, הוביל מחקר חדשני "את מחנכת הורים, לא ילדים", החושף פער מפתיע בין ציפיות ההורים מהמחנכת לבין תפיסת המחנכות את תפקידן. המאמר מציע כלים מעשיים לגישור על פער זה ולפיתוח מדיניות בית ספרית שתחזק את תפקיד המחנכת.
    מנהלות ומנהלים, בואו לגלות כיצד לבנות גשר אפקטיבי בין המקצועיות של המחנכות לציפיות ההורים. לקריאת המאמר

  • איך מצליחות מורות לקדם הכלה אמיתית בכיתות הטרוגניות? ומהם הכלים והפרקטיקות שמאפשרים זאת?
    משרד החינוך, בשיתוף מכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל, מציג מחקר חדשני שחושף סיפורי הצלחה של מורות מכילות בבתי הספר היסודיים. 
    אם אי פעם שאלתם את עצמכם איך להפוך את השונות בכיתה לכוח מניע, המסמך הזה הוא עבורכם. הוא מזמין אתכם ליצור סביבה שבה כל תלמיד מרגיש שרואים אותו באמת. לקריאת מאמר 

  • מערך לשיח ולפעילות בשיעור חינוך - מפתח הל"ב שמאפשר לתלמידים לתכנן את חופשת חנוכה באופן מושכל ולבצע רפלקציה בעקבותיה. המערך מיועד לכיתות ג'-ו' והוא כולל כלים לשיח ולהתנסות.

  • יחידת הבריאות במנהל הפדגוגי מציגה ערכה חדשנית לקידום אורח חיים בריא בקרב תלמידים, תוך שימוש בבינה מלאכותית. הערכה כוללת פעילויות חווייתיות, צ'אטים מותאמים אישית, טיפים וכלים אינטראקטיביים, שמגבירים את הרלוונטיות וההשפעה של תכנים חינוכיים. היא מותאמת לגילאים שונים ופועלת לפי הנחיות משרד החינוך, במטרה לעודד אכילה בריאה, שינה איכותית ופעילות גופנית.
    מוזמנים להתנסות בקישור שלהלן.

מדברים מהשטח

הודעות, הוראות וחוזרי מנכ"ל

  • בחודשים האחרונים קידמנו את כתיבתו של מסמך הבטיחות לעבודה בחדרי המייקר בבתי הספר היסודיים.
    הכתיבה נעשתה בשיתוף עם אגף מדע וטכנולוגיה ואגף בטיחות מוסדות חינוך.
    חשוב שמורים ומנהלים יהיו מודעים לנהלי הבטיחות, על מנת להימנע מתאונות ופגיעה פיזית במורים ותלמידים העובדים במרחבי המייקר.
    המסמך יפורסם באתר מדע וטכנולוגיה ובדף הבטיחות של אגף המדעים תחת הכותרת "בטיחות במקצועות הטכולוגיה והמלאכה, מעבדות".

  • תלמידים עם אפילפסיה הם תלמידים כלל התלמידים, המתמודדים עם אתגרים בריאותיים, לימודיים חברתיים ורגשיים. במודל היישומי כלים וחומרי הוראה ולמידה להכלה, להעצמה ולתמיכה מיטבית בסביבה החינוכית.

    למידע נוסף אודות המודל בשפה העברית

    למידע נוסף אודות המודל בשפה הערבית

  • ימי החירום בהם אנו מצויים, מזמנים אתגרים לא פשוטים לעובדי ההוראה החדשים, לצד הקשיים המאפיינים תמיד את שלב הכניסה להוראה. ברור שגם תהליכי הקליטה - התמיכה, החונכות, ההעצמה וההערכה מותאמים השנה. להלן עיקרי הנהלים לקראת המשוב האמצע שנתי, כחלק מתהליכי ההערכה למתמחים.

    לאגרת למשוב אמצע שנה

  • כמעט והגענו לאמצע שנת הלימודים. בשלב זה העולה מתחיל להרגיש בבית - מכיר את ביה''ס, שגרת היום, החברים, המורים ומצליח לבטא את עצמו בכמה משפטים. מה עכשיו? היכנסו לעלון עולים במבט חדש 

  • במסגרת לימודי גאוגרפיה אדם וסביבה ובשיתוף האגודה הכרטוגרפית הישראלית ולאחר שתי זכיות מרשימות בתחרויות הבין-לאומיות האחרונות, אנו מזמינים אתכם להשתתף בתחרות ציורי המפות לתלמידים לשנת 2025.
    התחרות מיועדת לתלמידים בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים על פי קטגוריות גיל. לפרטים נוספים

עלונים קודמים