מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
המִנהל הפדגוגי

יוני 2024

share
שתפו עמוד:
יוני 2024

דבר מנהלת האגף, חנה ללוש

דבר מנהלת האגף

מנהלות יקרות, מנהלים יקרים,

שנת הלימודים תשפ"ד היתה שנה 'לא רגילה', עוד שנה 'לא רגילה'. עוד שנה בה מתחנו גבולות אישיים ומערכתיים. עוד שנה בה שרטטנו מחדש קווי מתאר של חינוך ולמידה.

עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל צוות האגף לחינוך יסודי , כחלק ממערך חירום של משרד החינוך, פעל ללא לאות על מנת לתת מענים דיפרנציאלים, בהתאמה למעגלי הפגיעות, הסיכון וההיתכנות, במטרה לשמור על רציפות הקשר והלמידה. ההבנה כי קשר עם דמויות משמעותיות, שגרת הלמידה והמפגש עם חברים הם שמאפשרים את החזקת החוסן, האישי, המקצועי והקהילתי.

במסגרת הפעולות המגוונות שננקטו, זיהינו את הכוחות והמשימות שעומדו לפתחנו, לאורן נעשו התאמות מדיניות הוראה ולמידה בהלימה למאפייני הגיל  והמוסד החינוכי , פותחו ועודכנו תוכניות חינוכיות והפיתוח המקצועי לצוות החינוכי, פותחו והותאמו חומרי הל"ה בתחום הלימודי - חברתי - רגשי, הורחבו ערוצי הטמעת המדיניות והתפיסה, כל זאת, כל העת, תוך ניטור צורכי השטח לשם מתן תמיכה ומענים קצרי מועד וארוכי טווח.

האיגרות השבועיות לצוותים החינוכיים, איגרות הסיכום השבועיות שפורסמו למפקחים ולמנהלים, השותפויות שהיו בשגרה והחדשות שנוצרו, צוותי אד הוק שהוקמו, מפגשי "שאר רוח" וה"יד על הדופק" הם מקצת מן הדוגמאות לפעולות שנעשו במטרה לאפשר שגרת למידה, גם אם אחרת.

אלו ימים בהם השמחה והעצב נשזרים זה בזה, מעצבים את חיינו וסדר יומנו בתנועה שבין שגרה לשגרה.
לאורך השנה כתבתי לא אחת, כי למערכת החינוך תפקיד מכריע בהחזקת החוסן הקהילתי, המקצועי והאישי, בהיותה מייצרת ומאפשרת שגרה, בין אם מוכרת ובין אם אחרת ומותאמת.

מבקשת גם בפתח עלון זה, בראש וראשונה ולפני הכל, להוקיר ולהגיד לכל אחת ואחד מכן ומכם, באופן אישי כי אתם העוגן האיתן, אתם החוסן, אתם הדוגמה והמופת למעשה החינוכי המיטבי והמיטיב.
זוהי שנה בה נדרשנו ליצירתיות וגמישות בצד נחישות ודבקות במטרה, זוהי שנה בה ניסחנו מחדש את החוזה שבין אני לאנחנו, בין פרטי ללאומי, בין חינוך לחוסן.

זוהי שנה בה למדנו את חשיבות הצבת המטרות הברורות והיעדים המדויקים. הדיוק והבהירות סייעו גם ברגעים המורכבים ביותר להישאר ממוקדים במטרה לשמה נתכנסנו תוך בחירת נתיבים, חלופות ויצירת תרחישים המאפשרים  שגרה, גם אם אחרת.

חודש יוני, הוא חודש של סיכומים, סגירת מעגל וראשיתו של חדש. השנה, בבואנו לסכם ולהתחיל מחדש, נשאל את עצמנו שלוש שאלות: מה היה טוב ונכון ?– נשמר, מה היה פחות מדויק? – נשפר ומה לא נתן מענה אפיקטיבי ויעיל? – נשנה.
לאור התובנות, שאלו את עצמכם מהן התוצאות הרצויות, הגדירו את המענה האפקטיבי לבית ספרכם, בהלימה, דייקו את הפעולות והתרחישים היעילים למימוש התוצאות הרצויות ופעלו כל העת לניטור התהליכים כך שה'ריקוד העדין' שבין משנה סדורה ותוך כדי תנועה יהיה מושתת על תודעת השיפור המתמיד.

העלון הבא, עלון חודש יולי, יוקדש רובו ככולו לתפיסת 'יסודי עכשווי', ביטוי לתהליך ארוך ומעמיק אותו התחלנו עם כניסתי לתפקיד וקיבל משנה תוקף בשנה זו בה עמדנו למבחנה של המציאות המשתנה. תובנות התקופה, למידה מעמיקה, תהליכי חקר פרקטיקת החירום, יהיו חלק בלתי נפרד מגיבוש מהות תפיסת יסודי  עכשווי , כהלכה וכמעשה.
בשמי ובשם צוות האגף, שלוחה התפילה כי ישובו בנים לגבולם, בריאות והחלמה לפצועים ומי ייתן וכל חטופינו ושבויינו יחזרו בבריאות אל משפחותיהם וביתם.

צוות האגף לחינוך יסודי שוקד כל העת על פיתוח מענים מותאמים למאפיינים הייחודיים של גיל היסודי, למאפייני הלומדים בעת הזו, ובהקשרי החיים השונים.

הנכם מוזמנים ליצור קשר באמצעות קבוצת 'קשר מטה - שטח' קשר מטה- שטח. קבוצה זו הינה קבוצה שקטה שנועדה
לשמש כערוץ תקשורת ישיר בין המטה לשטח - העברת מידע, עדכונים ופרסום חומרים רלוונטים, (אגרות, מסמכי מדיניות, כלים וכדו).


קישור להרשמה לקבוצת מטה - שטח

במקביל תוכלו לשתף אותנו ביוזמות, באתגרים ובשאלות
באמצעות פניה במייל הארגוני: hagitda@education.gov.il 

בהוקרה והערכה

חנה ללוש

חדש ומתחדש

כותבים היסטוריה

כותבים היסטוריה, מלחמת 'חרבות ברזל' - ילדים ואנשי חינוך כותבים ומציירים

מהלך בו כלל קהלי מערכת החינוך לוקחים חלק בתיעוד אותנטי, אישי ומקצועי ובכך מספרים את סיפור העת הזו.

חדשנות בטכנולוגיה

חדש מסדרת הפודקסטים:

חדשנות בטכנולוגיה – מוריה טלמור משוחחת עם ד"ר לימור ליבוביץ
בפרק זה נדבר על ההבדל בין פדגוגיה מסורתית לחדשנית ועל יתרונות הסביבה הדיגיטלית ללמידה.

המורה בעל סמכות מיטיבה ומגדלת – מוריה טלמור משוחחת עם ד"ר חוה פרידמן
בפרק זה נדבר על הצורך של המורה לחיים ונדון בשאלה מה הופך מורה לכזה וכיצד מייצרים סביבה בטוחה.

ברית הורים – מוריה טלמור משוחחת עם פרופ' מיכל ראזר
בפרק זה נדבר על מאפייני הקשר בין הורים למורים ועל תפיסות מוטעות לגבי תפקיד ההורים בקשר. נבדוק איך מייצרים ברית הורים -מורים, כזו שבאמת עובדת עבור כלל השותפים.

מדברים מהשטח

לקראת חופשת הקיץ

לקראת חופשת הקיץ

הרגלים בריאים בעונת הקיץ

החום הכבד והלחות הגבוהה מחייבים התאמה של אורח החיים והפעילויות היומיומיות. 
מצורף חוזר מנכ"ל עם המלצות להרגלים לעונת הקיץ שיסייעו  בשמירה על הבריאות.

אולפני הקיץ של האגף לקליטת תלמידים עולים ותושבים חוזרים

מטרת האולפנים ליצור רצף בתהליך הקליטה, לקדם את התלמידים בשפה העברית ולתת מגוון מענים תוך חיזוק השייכות לארץ ולעם.

לקראת היציאה לחופשת הקיץ תשפ"ד

לקראת צאתנו לחופשה, שתתקיים לצד שגרת החירום, נזמין את התלמידים להתבוננות על החופשה כמרחב הזדמנויות שיש להתנהל בו בתבונה, להפעיל שיקול דעת ולהימנע מהתנהגויות סיכון ופגיעה.